Friday, November 26, 2010

Rancangan Pengajaran - (2 Bestari-Kelas Prestasi Tinggi)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Subjek             : Matematik
Masa                : 9.00 Pagi – 10.00 Pagi
Tahun              : 2 Bestari ( kelas prestasi tinggi )
Topik               : Ruang dan Isipadu
Kemahiran       : Menentukan isipadu Kubus,Kuboid dan Segitiga
Pen. Sedia ada            : Murid sudah mengetahui bentuk- bentuk Kubus, Kuboid Dan Segitiga
Objektif peng  : Pada akhir pembelajaran, murid dapat menentukan isipadu Kubus, Kuboid dan Segitiga.
Nilai murni      : Kerjasama dalam kumpulan dan rajin
BBM               : Pelbagai jenis kotak. Bahan maujud dan kad imbasan


langkah
Isi pelajaran
Aktiviti / kaedah pengajaran
Catatan

Induksi
( 5 minit )

Fakta asas matematik
-          Kubus
-          Kuboid
-          Segitiga


-          Guru perkenalkan konsep  - Kubus, Kuboid, Segitiga
-          Murid menjawab persoalan guru.


Langkah 1
( 5 minit )


Pengenalan bentuk kubus,  kuboid dan segitiga

-          Guru bahagikan murid kepada kumpulan kecil.
-          Setiap kumpulan menunjukkan kotak yang dibawa oleh mereka masing-masing.
-          Setiap kumpulan menunjukkan kotak apabila diminta oleh guru sama ada Kubus, Kuboid dan Segitiga


Bahan Maujud
-          Botol bedak
-          Alat mainan kanak-kanak.

Langkah 2
( 10 minit )

Memperkenalkan
konsep segitiga

-          Setiap kumpulan ditunjukkan contoh botol bedak yang dipegang oleh guru.
-          Guru meminta murid meneka bentuk pada botol bedak tersebut.
-          Guru membimbing murid memahami konsep isipadu.




Langkah 3
( 15 minit )


Mengira isipadu segitiga


Luas segitiga = ½ x tapak  x tinggi

Perimeter = a + b + c

                       a




             b                   c

ab = 3cm, bc = 4cm, ca = 5cm

Luas =  3cm + 4cm + 5cm
         = 60cm

Isipadu = ½ x 4cm x 7cm
            = 14³

-          Guru membimbing murid memahami konsep isipadu dan luas






Memberi peneguhan setiap konsep agar murid menguasai.

Langkah 4
( 10 minit )

Membuat rumus isipadu


Isipadu = panjang x lebar x tinggi


Luas =  panjang x  lebar

-          Guru membuat contoh pengiraan yang melibatkan rumus.
-          Soal jawab dengan murid berhubung dengan rumus.
-          Bimbing murid yang tidak memahami konsep dan pengiraan rumus.










-          Guru mengira isipadu tersebut.
-          Panjang 4cm x lebar 2 cm x tinggi 3 cm = 24 cm³


Nilai
Kerjasama

Langkah 5
( 10 minit )

Latihan pengiraan.
-          Aktiviti kumpulan


-          Guru mengedarkan kertas aktiviti.
-          Setiap kumpulan menyiapkan aktiviti / tugasan dalam kumpulan


Penutup
( 5 minit )

Peneguhan rumus

-          Guru berbincang dengan murid mengenai rumus.
-          Mengira rumus isipadu
-          Isipadu = panjang x lebar x tinggi
-          Membuat perbandingan pengiraan kubus dan segitiga


Peneguhan

No comments:

Post a Comment