RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Subjek : Matematik
Masa : 9.00 Pagi – 10.00 Pagi
Tahun : 2 Bijak ( Kelas prestasi rendah )
Topik : Ruang dan Isipadu
Kemahiran : Menentukan isipadu Kubus dan kuboid
Pen. Sedia ada : Murid sudah mengetahui bentuk- bentuk kubus dan kuboid
Objektif peng : Pada akhir pembelajaran, murid dapat menentukan isipadu kubus dan kuboid
Nilai murni : Kerjasama dalam kumpulan dan rajin
BBM : Pelbagai kotak ( maujud ), kad imbasan
langkah | Isi pelajaran | Aktiviti / kaedah pengajaran | Catatan |
Induksi ( 5 minit ) | Fakta asas matematik - Kubus - Kuboid | - Guru bersoaljawab dengan murid tentang fakta asas matematik seperti bentuk-bentuk pepejal - kubus, kuboid - Murid menjawab persoalan guru. | |
Langkah 1 ( 10 minit ) | Pengenalan bentuk kubus dan kuboid | - Guru bahagikan murid kepada kumpulan kecil. - Setiap kumpulan membawa dan menunjukkan kotak yang dibawa oleh mereka masing-masing. - Setiap kumpulan menunjukkan kotak apabila diminta oleh guru sama ada kubus atau kuboid. | |
Langkah 2 ( 15 minit ) | Menentukan isipadu kubus / kuboid | - Setiap kumpulan diberikan kotak tisu yang kosong. - Guru meminta murid memasukkan kotak kecil ke dalam kotak tersebut. - Guru membimbing murid memahami konsep isipadu. | |
Langkah 3 ( 15 minit ) | Mengira isipadu | - Guru membimbing murid memahami konsep isipadu. - Guru masukkan kotak kecil mengikut baris dan lajur sehingga penuh. - Murid mengira jumlah kotak kecil yang terdapat dalam kotak tersebut. - Guru maklumkan bahawa jumlah kotak kecil dalam kotak tisu itu adalah isipadu sebuah kotak tisu. | |
Langkah 4 ( 10 minit ) | Membuat rumus isipadu Isipadu = panjang x lebar x tinggi | - Guru membuat contoh pengiraan yang melibatkan rumus. - Soal jawab dengan murid berhubung dengan rumus. - Bimbing murid yang tidak memahami konsep dan pengiraan rumus. | Nilai Kerjasama |
Penutup ( 5 minit ) | Peneguhan rumus | - Guru berbincang dengan murid mengenai rumus. - Mengira rumus isipadu - Isipadu = panjang x lebar x tinggi | Peneguhan |
No comments:
Post a Comment